L’educació a Espanya torna a ser a les
portades. Torna a ser a les boques de la gent i torna a ser al centre de la
batalla parlamentària. I no en va hem de fer servir el verb tornar: dotze reformes educatives des de
la vigència de la LGE, ara fa trenta-quatre anys, i fracàs rere fracàs en
cadascuna de les polítiques educatives empreses pels diversos governs en la
curta història democràtica de l’estat espanyol. Una altra vegada, però, la veu
de la política s’imposa per sobre de la veu de les persones. Una altra vegada
hem comprovat com la voluntat d’un cercle polític ens fa tirar pel dret, sense
consultes, sense consensos i, malauradament, sense responsabilitats.
Aquesta vegada és el torn de la dreta, que ens ofereix una proposta
regressiva i que comporta, per exemple, la concessió d’ajudes a centres que sagreguen
els alumnes per sexes, la reducció d’hores de filosofia, l’eliminació de l’assignatura
d’Educació per a la ciutadania o el retorn de la religió a les aules. Aquesta és
una reforma doctrinal, controvertida i discutible, és evident. Però es tracta,
sobretot, d’una reforma supèrflua, amb un clar objectiu polític però amb l’absència
de compromís social, en què es torna a deixar de banda l’opinió de mestres,
alumnes, sociòlegs i altres branques que toquen, de ple, un dels sectors més
amplis, complexos i delicats que coneix i sobre el qual es sostenta la societat
actual. Una vegada més, estem davant d’un escenari massa repetitiu, on impera
la necessitat política de fer front a un problema que deixa l’estat espanyol i
el seu govern en evidència davant d’Europa i davant dels seus ciutadans.
Arribats a aquest punt, cal plantejar-nos si
el que li fa falta al nostre sistema educatiu és un altre pedaç. L’últim
informe PISA, que va sortir a la llum aquest passat mes de setembre, indica que
l’estat espanyol es situa a la cua dels països europeus pel que fa al nivell
educatiu de la població Després de tretze lleis orgàniques d’educació en
quaranta anys, que equival, gairebé, a una reforma cada tres anys, no és
estrany pensar que l’educació a Espanya està patint un greu menyspreu per part
de la classe política i els resultats de la seva irresponsable manipulació són
alarmants. Això es tradueix automàticament en una important frustració del
sector, especialment d’aquelles persones que s’hi veuen implicades cada dia de
la seva vida o aquelles que han de confiar la seva educació a un sistema
mercantilitzat, utilitzat com a instrument polític, ideològic i econòmic; a un
sistema col·lapsat, descuidat, desprotegit i despreciat: l’educació pública.
Amb tot això, però, els successius governs han
aconseguit que els debats sobre el model educatius siguin, si ens ho mirem
fredament i amb distància, d’allò més estúpids. La ficció s’està convertint en
el gènere per excel·lència dels parlaments, dels congressos, dels mitjans de
comunicació i de l’opinió pública. Tots plegats estem atrapats dins d’un
enfrontament partidista i elitista, tòpic, delirant, gairebé tan psicodèlic com
infructuós, i ens estem oblidant del que és la realitat, de què és i de què
significa l’educació.
Són moltes les protestes que han tret la gent
al carrer darrerament. Les retallades, el Decret Bauzá o la Llei Wert responen a
uns mateixos criteris, a uns mateixos interessos, a un mateix paradigma. La
democràcia elitista i partidista que patim es sent prou legitimada com per
aplicar les seves regles del joc indiscriminadament, sense escrúpols i sense
por a la represàlia, perquè aquesta democràcia està emparada pel sistema
global, per l’status quo, pel sistema jurídic i per actuar sota el nom mateix
de la democràcia Estem oblidant que l’educació és un factor de socialització
imprescindible i importantíssim en la vida de qualsevol persona i no podem
permetre subordinar-la a les directrius dels mercats o als compliments dels dèficits.
No podem intercanviar-la per inversió militar, no podem créixer destinats a ser
números d’estadístiques, no podem renunciar al que és nostre, al que ens
determina com a persones i el que ens determinarà com a societat. Sacrificar la
capacitat de pensar potser ens farà una societat més competitiva, però ens farà
una societat més pobra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada